Uren tot de spits
Aantal downloads
18802
Veel gestelde vragen over de SMART Mobiliteit app.

ALGEMEEN

Wat is SMART?

SMART (Self-Motivated And Rewarded Travelling) is een handige, gratis app die jou helpt slimmer en bewuster van, naar en in Twente te reizen. Bijvoorbeeld door files te vermijden of een snellere route voor je te vinden. Zo kun jij meer tijd aan andere dingen besteden.

Is SMART gratis?

Ja, SMART is ontwikkeld binnen een door de EU gefinancierd onderzoeksproject en kan daarom door iedereen gratis worden gebruikt. Kosten voor het gebruik van mobiel internet worden uiteraard niet gedekt.

Hoe kan ik hulp krijgen als ik SMART wil gaan gebruiken?

In de app kun je in het menu onder het kopje “Hoe werkt het" een heldere uitleg vinden over het gebruik. Mochten er nog vragen zijn dan kun je contact opnemen via info@smartintwente.nl

Hoe kan ik me registreren als gebruiker?

Je kan je alleen registreren in de SMART Mobiliteit app zelf.

Nadat je de SMART app hebt gedownload in de Apple Appstore of de Google Play Store, kun je je eenmalig en op 2 manieren registreren:

  • 1. Registreren met jouw bestaande Facebook-account.
  • 2. Registeren met een nieuw account.

Met welk type smartphone kan ik SMART gebruiken?

Je moet een smartphone hebben met Android 2.3 of een iPhone 3G met iOS 5.x of hoger. Idealiter uitgerust met WiFi en GPS voor het bepalen van je data en een mobiele dataverbinding.

Hoe download/installeer ik de applicatie?

Je kan de applicatie downloaden in Apple App Store of the Google Play Store.

Wat meet SMART?

Tijdens het reizen meet SMART automatisch:

  • met welk vervoersmiddel je reist (door middel van de gekozen route en de snelheid);
    • hoe snel je van A naar B bent gekomen;
    • welke route je gekozen hebt;
    • hoeveel calorieën je verbruikt hebt;
    • het effect op het milieu;
    • wat de gemaakte vervoerskosten zijn.
  • Wat vind ik in mijn overzicht?

    Dashboard:

  • je laatst gebruikte route;
    • hoeveel punten je al gespaard hebt;
    • wat je tot nu toe al bereikt hebt (bijvoorbeeld hoeveel geld je al bespaard hebt of het aantal verbruikte calorieën);
    • hoe vaak je met welk vervoersmiddel reist;
    • nieuwe berichten;
    • je laatste uitdagingen.
  • Uitdagingen:
    SMART daagt je regelmatig uit om eens iets anders te proberen. Welke uitdagingen lopen er en welke heb je gewonnen? Door de koppeling naar Facebook en andere sociale media houd je je vrienden makkelijk op de hoogte van je vorderingen. Win je een uitdaging, dan verdien je extra punten. Het overzicht van deze punten vind je in het dashboard. Wie weet heb jij binnenkort al iets leuks bij elkaar verdiend!

    Mijn mobiliteit:
    Welke routes heb je gebruikt? In 'Mijn mobiliteit' kun je al je gebruikte routes terugkijken. Welke route was het snelst en welke route kan beter?

    Instellingen: Verander hier je wachtwoord en pas je voorkeuren en doelen aan. Bijvoorbeeld als je je nu liever richt op het meer bewegen in plaats van het verminderen van je reiskosten.

    Inloggen/uitloggen:
    Get ready… set… go! Nadat je je hebt aangemeld kun je van start gaan. Hier log je ook weer uit.

    Wanneer word ik beloond met punten?

    Wanneer een rit aan de criteria van de uitdaging voldoet, krijg je punten. Deze punten kun je bekijken op je overzichtpagina. Echter, alleen automatisch gedetecteerde trippen worden gebruikt om te zien of een beloning van toepassing is.

    Andere apps registreren wel mijn ritten of zien mijn locatie, maar jullie app niet. Hoe kan dat?

    Dat kan liggen aan de instellingen van je toestel. Mogelijk zijn de instellingen voor onze app niet correct ingesteld. Kijk in de FAQ bij Toestellen naar specifieke instructies voor jouw telefoon. Mocht jouw toestel hier niet bij staan, neem dan contact op met de helpdesk.

    Daarnaast gebruiken sommige andere apps niet altijd GPS om jouw locatie op een kaart te kunnen plaatsen, maar maken deze apps gebruik van mobiele netwerken of wifi om jouw locatie op een kaart in te schatten. Alleen GPS genereert locatiecoördinaten (lengte- en breedtegraad) die de app gebruikt om de route te bepalen en de afstand van jouw route te berekenen. Dit kan niet worden gedaan met locatieschattingen via mobiele netwerken en / of wifi.

    De app registreert incidenteel mijn rit niet. Hoe kan dat?

    Er kunnen verschillende redenen zijn:

    1. De rit lijkt niet geregistreerd, maar is dat gelukkig wel. De rit is echter nog niet zichtbaar in de app. De reden hiervoor is dat de ritten opgestuurd, verwerkt en weer teruggestuurd naar de app moeten worden. Deze verwerking kan enige tijd kan duren.
    2. Een rit kan zijn gemist doordat bijvoorbeeld de batterij leeg is (geraakt), of de telefoon is vergeten mee te nemen.
    3. De app heeft niet voldoende nauwkeurigheid kunnen meten doordat bijvoorbeeld GPS en/of wifi tijdens de rit waren uitgeschakeld.
    4. De app heeft niet voldoende nauwkeurig kunnen meten doordat de ontvangen GPS signalen niet nauwkeurig waren (bijvoorbeeld als gevolg van tunnels, treincoupes).
    5. De app heeft niet voldoende metingen kunnen verrichten. Hierdoor kunnen heel korte ritten (< 300 meter) worden gemist.

    Ik zie mijn rit niet verschijnen. Wat kan ik doen?

    Er zit vaak enige vertraging in het verwerken van de ritten. In de regel is binnen één uur een rit verwerkt en wordt deze automatisch in het dag-overzicht zichtbaar. Je kunt het dag-overzicht ook handmatig verversen door het toepassen van 'pull to refresh' binnen de app. Dit doe je door in de app bij het dag-overzicht je vinger over het beeldscherm naar beneden te trekken. Hierdoor wordt de app ververst met de laatst beschikbare gegevens en zie je al jouw gemaakte ritten.

    Is de rit na een dag nog steeds niet zichtbaar? Dan is deze waarschijnlijk niet geregistreerd.

    Wat is het voordeel van registreren?

    Natuurlijk kun je nadat je de app uit de App Store of Play Store hebt gedownload, de SMART app ook meteen uit gaan proberen, zonder dat je je geregistreerd hebt. Hiervoor klik je na het openen van SMART app op de knop METEEN UITPROBEREN.

    Maar als je in de toekomst graag je verdiende punten wilt laten verzilveren, je mee wilt doen met allerlei groepsuitdagingen en beloningen, dan heb je wel een account nodig en moet je dus geregistreerd zijn.

    Een ander voordeel als je geregistreerd bent is, dat als er problemen zijn met de SMART app je al bekend bent bij SMART-helpdesk en problemen daardoor makkelijker zijn op te lossen.

    Het registreren in de SMART app is eenmalig. Hierna zal de app op de achtergrond blijven werken. Je hoeft niet uit te loggen, tenzij je wilt dat de app niet meer meet.

    Wil je tijdelijk niet dat er gemeten wordt? Gebruik dan de pauzeknop (icoontje pijltje) rechts bovenin in het scherm Overzicht.